Com gestionar el dol en temps de coronavirus

13/05/2020
Aida Mundo | Psicòloga

La impotència, la culpa, la ràbia i la frustració són algunes de les emocions més habituals del dol, i es potencien en temps de coronavirus.

El dol és un procés natural de dolor que sentim quan perdem una persona estimada, una resposta adaptativa que comporta un important impacte en la vida de la persona, i més en les circumstàncies de l’actual pandèmia de COVID-19.

Viure el dol en temps de coronavirus pot provocar un cúmul d’emocions associades, com poden ser la impotència, la culpa, la ràbia i la frustració, entre d’altres. No obstant, totes aquestes emocions es magnifiquen i potencien amb el confinament, donat que pot provocar una disminució de suport social i una separació de les persones més properes.

Aquestes emocions són reaccions normals davant la situació excepcional que estem vivint. És important no bloquejar-les, perquè hi són i és bo escoltar-les i dedicar-hi un temps. A poc a poc les emocions s’aniran transformant i deixaran espai per als records i les emocions més positives.

Hem de saber que el dol és un procés psicològic normal (i no patològic), i es dona sempre que té lloc una pèrdua. El dolor i la pena que sentim amb la pèrdua d’una persona estimada sempre és vàlid i personal. Això vol dir que cadascú ho viu d’una manera diferent.

Quines són les 5 fases del procés de dol?

  1. LA NEGACIÓ
    És un mecanisme de protecció que ens dona alleujament. No podem ni volem creure el que ha passat.
  1. LA IRA
    Ens enfadem i busquem culpables. A més, es pot convertir en CULPA quan adreço la ira cap a mi.
  1. LA NEGOCIACIÓ
    És el temps d’assimilació que la ment necessita per adaptar-se a la nova situació. Inconscientment fem accions per intentar recuperar la persona i que la vida torni a la normalitat, tal com era abans.
  1. LA DEPRESSIÓ
    Tenim sensació de tristesa, ens sentim buits i apàtics, i tenim ganes d’estar sols.
  1. L’ACCEPTACIÓ
    Entenem que no hi ha res a fer i assimilem la pèrdua. Aprenem a viure amb ella i ens reorganitzem.

No tothom passa per les 5 fases, ni en aquest mateix ordre perquè el dol no avança de forma lineal. De vegades es viu com una muntanya russa emocional i cada persona viu el procés de dol a la seva manera. No hi ha una manera millor o pitjor d’afrontar-lo.

Per tant, què podem fer per elaborar el dol?

  • Reconèixer la pèrdua
  • Reconèixer i acceptar els sentiments que apareguin
  • Expressar i compartir el que sentim
  • Aprendre a viure sense la persona
  • Recuperar l’interès per la vida
  • Donar-li sentit a la vida a partir de la pèrdua

El temps per si mateix no ens alleuja, però el necessitem per  realitzar una sèrie de tasques que ens portaran a la superació de la pèrdua.  Serà el que fem en aquest temps el que ens ajudarà a acceptar el dol i conviure amb ell. Per tant, és necessari  donar-se temps i permís per abordar de forma conscient el procés i restablir-se.

I si volem ajudar algú que està vivint un procés de dol per la pèrdua d’una persona estimada, el més important que hem de fer és escoltar les seves emocions sense jutjar, respectar que vulgui estar sol/a i mostrar-nos disponibles quan necessiti companyia. Hem de ser molt pacients i respectar les seves necessitats.

Tot i així, si sentim que el sentiment d’angoixa i desesperació són molt grans, i en unes setmanes aquestes sensacions no canvien, ni tan sols parlant i compartint emocions i pensaments amb les persones més properes, és recomanable demanar ajuda i suport professional.

Servei d'atenció psicològica MIFAS Active: ENTRA AQUÍ

Comentaris